ילדים מספרים על טיולים בארץ ובעולם

ילדים מספרים על טיולים בארץ ובעולם
איתי מספר על טיול לראש הנקרה, יהלי מספר על טיול בגלבוע, אילנה מספרת על טיול בירושלים, עידו מספר על טיול לכנרת.......

"חיית המחמד שלי"-תלמידים מספרים על חיות המחמד שלהם

"חיית המחמד שלי"-תלמידים מספרים על חיות המחמד שלהם
זיו מספר על הכלב שלו

החתול טום

צולם בביקור בקמרון מערב אפריקה

יום ראשון, 14 בדצמבר 2014

משחקי למידה-סוגי משחקים

סוגי משחקים
אנו מחלקים את סוגי המשחקים לשתי
קבוצות: משחקי שולחן ומשחקי מחשב
אינטראקטיביים.
משחקי השולחן כוללים:
•משחקי מסלול: משחקים המכילים
מסלול צעידה קבוע. משחקי המסלול
נחלקים למסלולים פתוחים ולמסלולים
סגורים: במסלול פתוח הצעידה היא
מנקודת התחלה קבועה לנקודת סיום
קבועה, והמטרה המשחקית היא ההגעה
לנקודת הסיום. מסלול סגור הוא מסלול
אינסופי, ללא נקודת התחלה או סיום,
שהצעידה בו מתחילה בנקודת התחלה
שנבחרה באופן מקרי. המטרה המשחקית
במסלול סגור היא צבירת נקודות או
כרטיסים לאורך המסלול.
•משחקי התאמה ומיון: משחקים
בהם יש להתאים בין זוגות או
קבוצות של פריטים, או למיין
פריטים לפי קטגוריות. תבניות
המשחק בקבוצה זו מגוונות, אך
בכולן המטרה המשחקית היא
השלמת ההתאמה או המיון של
כל הפריטים במשחק.
•משחקי אסטרטגיה: המטרות
המשחקיות במשחקי אסטרטגיה
שונות זו מזו, אך המשותף
לכולן הוא שלהשגתן נדרשת
חשיבה אסטרטגית, כלומר
תכנון של מספר צעדים מראש.
בלוחות המשחק לא מוגדר
מסלול התקדמות קבוע, וכיוון
ההתקדמות נקבע על–ידי
המשתתפים בהתאם לאינטרסים
שלהם.
•משחקי לוח 100: משחקים
המבוססים על לוח של 100
משבצות, הבנוי על–פי סדר
עשרוני. הלוח יוצר מסלול
התקדמות לפי סדר המספרים,
מ–1 עד 100. המטרה המשחקית
היא להגיע לנקודת הסיום —
משבצת מספר 100.8
משחקי המחשב האינטראקטיביים כוללים:
•משחקים המבוססים על תבנית המבחן האמריקאי: התלמידים בוחרים את התשובה מתוך
4 האפשרויות, ומקבלים משוב מיידי על תשובתם. לתלמידים ניתנת האופציה לקבל תיווך
ברמות שונות שיובילו אותם לתשובה הנכונה. ניתן להשתמש בתבנית לחיזוק הנלמד בתחומי
דעת שונים, חזרה וסיכום נושא לימודי, פתרון שאלות מילוליות בחשבון ועוד. דוגמא למשחק:
גרסת הטלוויזיה מי רוצה להיות מיליונר.
•משחקי ”גלה את התמונה": המשחק מבוסס על חשיפה הדרגתית של תמונה, תוך פתירת
שאלות. המשחק מחולק לשני חלקים בצד אחד מקום לכתיבה של שאלה, מושג או הגדרה
ובחלק השני כתיבת התשובות. כל תשובה נכונה חושפת חלק אחר של התמונה ובסוף המשחק
נחשפת התמונה כולה. במקרה של תשובה לא נכונה מאפשרת התבנית מתן תווך שיוביל את
התלמיד לתשובה הנכונה
•משחקי התאמה: משחק המבוסס על התאמה של אותיות לתמונה נתונה. בפני התלמידים
מוצגת תמונה ועליהם לזהות אלו אותיות מרכיבות את המילה.
•משחקים לשיפור שטף הקריאה: המשחק מבוסס על חשיפה קצרה של כרטיסייה המוצגת
לפני הלומדים למשך זמן קצרה. הכרטיסייה יכולה להכיל מילה, או משפט והתלמידים צריכים
לקרא את מה שהוצג בפניו. התוכנה מאפשר לשלוט במשך החשיפה של המילה או המשפט
המוצגים פניו. קצב הופעת הטקסט ניתן לשינוי. ניתן להשתמש בסוג משחק זה לצורך הרחבת
אוצר המילים הגלובלי )אורתוגראפי( והאצת הקריאה. המשחק מאפשרת חשיפה למילים
בדרך של הברקה

תבניות משחק בסיסיות:
משחקי התאמה –
לוטו –
משחק המבוסס על כיסוי לוח משחק אישי בכרטיסי משחק ודרכי איסוף הכרטיסים מגוון.
זיכרון –
איסוף זוגות של כרטיסים מתאימים.
בינגו –
כיסוי לוח אישי כאשר מנחה קורא נתונים. יכול לשמש קבוצה קטנה או גדולה.
קלפים –
רביעיות, שלישיות, זוגות, רמי וכד'. המשתתף אוסף סדרות של קלפים בנושא או תחום מסוים אחדים מהמשחקים ניתן לשייך למשחקי ההתאמה ואחרים למשחקי אסטרטגיה.
תבניות רצף –
הדומינו לסוגיו השונים, דומינו קלאסי, טרימינו (כרטיסים משולשים), דומינו רצף והפוך-בה, צד-דומינו, חוד-דומינו.
משחקי קובייה –
אלו נוצרים כאשר על דפנות הקובייה רושמים אותיות, מספרים, צורות או כל דבר אחר, המקנה להטלת הקובייה משמעות אחרת מאשר התקדמות על-גבי מסלול.
תבניות מסלול –
הן תבניות צעידה.
מסלול פתוח –
מסלול שיש לו התחלה ויש לו סוף והמנצח הוא הראשון המגיע לסוף.
מסלול סגור –
המסלול הוא אין סופי והזוכה הוא מי שהצליח לצבור את המרב הנקודות, הכרטיסים, האסימונים או כל גורם אחר.
מסלול מבוך –
תבנית מסלול מפוצל המאפשר בחירת כיוון צעידה בהתאם לתכנון המשתתף.

משחק מסלול בשיתוף התלמידים
תבניות אסטרטגיה –
עיקר התהליך המשחקי בא לידי ביטוי בהתמודדות בין המשתתפים תוך תכנון המהלכים, משחקי האסטרטגיה הם: שח, דמקה, בול פגיעה וכד'.
ישנם משחקים המשלבים מספר מרכיבים ותבניות. שילוב התכנים יעשה בדרך דידקטית בהתאם לרמות הקושי השונות. למשל שילוב בין מסלול סגור לתבנית אסטרטגיה. בתכנון התבניות עצמן ובעיצובן, אפשר ליצור משחק במספר רמות קושי.
כמו משחקי התאמת חלקים בשתי רמות אחת עם רמזים והשנייה כשכל החלקים שווים:

המשחק אימון לחיים

המשחק הינו דרך חייהם הטבעית של הילדים. זו הדרך בה הם לומדים להתרכז, להפעיל את הדמיון, להוציא רעיונות מהכח אל הפועל, לחקות את התנהגותם של המבוגרים ולפתח שליטה בעולמם. תכונתו הבסיסית ביותר של המשחק במשמעותו הקלאסית היא היותו פעילות לשמה הנעשת מהרצון והנאה ולא פיצוי תכליתי גשמי. כדברי אריסטו: "המשחק הוא הנאה בעשיית דבר שאין לו המשך". 
המערכת החינוכית הפורמלית פועלת כמערכת תכליתית בעלת מטרות מוגדרות. תרומת המשחק בגן הילדים היא מאד ברורה, אך במסגרת בית הספר המשחק נדחק בעיקר לשעות ההפסקה או לעיתים הכנת משחקים דידקטים שנוצרו בידי מורים כדי לגוון את הלמידה. אין ספק שעם כניסת הטכנולוגיות החדישות ועתירות הגירויים לתוך מערכת החינוך המשחק איבד מקסמו וממעמדו.
אנו חיים בחברה פוסט מודרנית שלה צרכים מגוונים ודינמיים ועל הלומדים לפתח כישורי למידה כמו שימוש עצמאי במידע, הסקת מסקנות, פיתוח יצרתיות, התמודדות עם בעיות מורכבות במציאות עמומה, הפעלת שיקול דעת בבחירת עבודה שיתופית ועוד.
למשחק סגולות פדגוגיות חשובות מאד. שילובו בתהליכי הוראה-למידה תוך הדגשה ופיתוח חלקם של התלמידים ביצירת משחקים עשויה לקדם את המטרות, התהליכים ודרכי ההוראה ב- 3 התחומים:
התחום הרגשי – התורם ליצירת הנעה פנימית, הנאה,  אותנטיות ולמידה תוך תחושה של חירות.
התחום החברתי – התורם לפיתוח תקשורת בינאישית  ופיתוח חשיבה מוסרית.
התחום הקוגנטיבי – התורם לרכישת ידע, פתרון בעיות, בחירה, פיתוח הדמיון, היצירתיות, כושר ההמצאה, החקרנות, הביקורתיות והרגלי למידה.
בית ספרנו פועל על פי הגישה ההומניסטית – הפדגוגית – "הדיאלוג כאורח חיים בית ספרי".
הוראה דיאלוגית מחייבת את הילדים לקחת אחריות על הלמידה, להיות שותפים לתהליך הלמידה תוך פיתוח החשיבה יצירתית וביקורתית כאחד.
המשחק על היבטיו השונים משמש כדרך ללמידה טבעית, רלוונטית ואותנטית לחיי הילדים.
שילוב המשחק בהוראה – למידה הופך את הרחוק והזר לרלוונטי ומוכר לחיי הילדים.
כמו-כן ניתן לראות שפעילות משחקית נוגעת  ומשפיעה על כל היבטי ההתנהגות האנושית, הרגשית, החברתית והקוגנטיבית. המשחק כחלק מתהליך למידה מכוון לענות על מטרות פדגוגיות הבאות לידי ביטוי בגישה הדיאלוגית. מטרות שאותם הצבנו לעצמנו כמערכת לפיתוח והעצמה של אוכלוסית בית הספר.

משחק ארץ ישראל

אין תגובות: